Deze cultuurverschillen hebben invloed op je beoordelingsgesprekken – handig om te weten, voor managers en medewerkers

Veel managers vinden beoordelingsgesprekken voeren lastig. In bedrijven met veel mensen van diverse culturele achtergronden is er nog een extra uitdaging: hoe ga je om met de verschillen? Het is nooit zwart wit, maar hieronder lees je een aantal perspectieven om rekening mee te houden in je beoordelingsgesprekken.

Hiërarchisch of prestatiegericht

Sommige culturen zijn sterker gericht op hiërarchie dan de Nederlandse cultuur. In Nederland mag iemand die een uitvoerende rol heeft, zijn mening geven. In andere culturen worden medewerkers vooral geacht te vertellen dat het allemaal goed gaat aan hoger geplaatsten. Dit gaat verder dan de functie in het bedrijf. Iemand die aan een betere universiteit is afgestudeerd, krijgt vanzelf meer respect. Wat kun je hiermee als leidinggevende? Beloon het als je mensen open zijn. Luister goed, prijs ze – in aanwezigheid van hun collega’s – voor hun feedback en doe iets met de feedback. Zo merkt iedereen dat er in jouw bedrijf een andere cultuur heerst.

Individualistisch of collectief

In Nederland zijn we individualistisch. We kijken er niet van op als één collega een compliment krijgt in het teamoverleg.  Andere culturen zijn vaak meer op het collectief gericht. Je teamlid spreekt over ‘wij’ terwijl hij zelf die handige spreadsheet heeft gemaakt. Benoem eerst de teamprestaties en ga  daarna in te gaan op de rol van het teamlid dat tegenover je zit. “Nu wil ik het hebben over jouw rol binnen het team.”

Polderen of strijden

Hoewel we individualistisch zijn, werken we wel graag samen in Nederland. De dijk die jouw huis drooghoudt, leg je niet in je eentje aan. Voor een heel dorp is dat een ander verhaal, samen met de andere inwoners lukt het wel. Zo ontstond het polderen. Er zijn daarnaast culturen die van oudsher meer gebaseerd zijn op strijd, bijvoorbeeld vanwege waterschaarste. Je moest de bron veroveren om te overleven. Feedback krijgen voelt voor mensen uit zo’n cultuur soms als ‘verliezen’, dus gaan ze zich verdedigen. Geef hier wat ruimte voor, zodat de medewerker zich gehoord voelt. Bekijk daarna samen hoe je hem kan helpen om zich te verbeteren.

Het verschil tussen werk en vrije tijd

Medewerkers in Nederland houden werk en privé graag gescheiden. Werk doe je van 9 tot 5 en daarbuiten, of bij uitzondering. Er zijn culturen waarin werk en privé veel meer doorelkaar lopen, mensen gaan anderhalf uur of langer lunchen, doen boodschappen onder werktijd, maar gaan bijna elke week wel uit eten met zakelijke relaties. Doe er je voordeel mee, laat je medewerker merken dat je het waardeert dat hij de band met zijn zakelijke relaties zo goed onderhoudt. En ga niet zeuren over de lunches of de boodschappen, uiteindelijk zal het aantal uren op hetzelfde neerkomen.

Welke verschillen ervaar jij?

Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen te benoemen om rekening te mee te houden in je beoordelingsgesprekken. Welke mogen wat jou betreft niet in het rijtje ontbreken? En wat is je advies? Laat het hieronder weten!

Meer weten? Neem gerust contact op

Of bekijk alvast onze training functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Of bijvoorbeeld  intercultureel communiceren.