Dutch language training in technology for Eneco
Bij Eneco Home Services werken mensen met verschillende nationaliteiten en culturele achtergronden. Eneco wilde een groep medewerkers de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan een in-company taaltraining Nederlands op de werkvloer, zodat zij met meer vertrouwen hun vak kunnen uitoefenen en klanten van dienst kunnen zijn. In hun functie als installatie- of service & onderhoudsmonteur komen deze medewerkers dagelijks bij klanten thuis.
Leonie Dekker, Learning Specialist Asset Academy: “Als monteur Home Services heb je meer nodig dan alleen jouw vakkennis. Klantgericht werken en het geven van een uitstekende service zijn ook hele belangrijke vaardigheden. Dit kan een monteur alleen leveren als hij in staat is om een goed gesprek, met voldoende zekerheid met een klant te voeren. Een goede basis voor het gebruik van de Nederlandse taal op het werk is daarom voor ons cruciaal.”
Martin Daalman, Erik de Vos, Henk van Driel, Teamleiders Home Services: “In de dagelijkse werkzaamheden komen onze medewerkers veel in contact met klanten maar ook met collega’s. Gesprekken op de werkvloer met collega’s, zoals het stellen van hulp- of verduidelijking vragen, maar ook een praatje bij binnenkomst over het weekend of de vakantie of het kunnen maken van grapjes is belangrijk voor de samenwerking en onderlinge werksfeer. Daarom vonden wij het belangrijk dat ook dit in deze taaltraining zou terugkomen.”
“De doorlooptijd van deze in-company training was 20 contactmomenten. Volledige commitment en betrokkenheid van zowel de deelnemers als de teammanager is dan juist belangrijk. Als medewerkers aangeven zich verder te willen ontwikkelen, kunnen we als organisatie daar alleen maar blij mee zijn en faciliteren dit graag.”
“Deze monteurs wilden zelf graag hun Nederlands verbeteren, ondanks dat zij dit wel spannend vonden. Het contact met de trainer en elkaar als groep werd als zeer prettig ervaren. De deelnemers waren gemotiveerd en hebben actief bijgedragen aan de inhoud door zelf voorbeelden uit het werk aan te dragen waarmee zij met de trainer konden oefenen. Twee deelnemers hebben zelfs gedurende de training een podcast ingesproken voor andere collega-monteurs en waren daar terecht trots op.”
Bij Lexicon Trainingen zijn de kernwaarden ‘groeien’, ‘verbinden’ en ‘innoveren’ al 30 jaar de rode draad in de bedrijfsvoering. Mark Leenaers (Senior Training Business Manager Lexicon Trainingen): “Vanaf het eerste overleg in Schiedam werd al snel duidelijk dat er brede steun en betrokkenheid was van zowel de deelnemers, de direct leidinggevenden als de afdeling L&D. Door met elkaar uitgebreid te bespreken het waarom en wat te trainen, hebben we een maatwerktraining kunnen samenstellen. Hierbij lag de focus op lesmateriaal over taal voor installaties, relevante voorbeelden en vakjargon van de werkvloer, evenals praktische oefeningen ontwikkeld met behulp van ChatGPT. Een taaltraining Nederlands in de techniek die de monteurs van Eneco Home Services verder helpt bij de klantgesprekken die zij dagelijks hebben.”
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Bekijk de trainingen Nederlands op de werkvloer en Via taal naar een baan – Taal en Techniek of neem dan contact op via 023-5310830 of taal@lexicon.nl