Wie het internet erop naslaat, komt tot de conclusie: Ja, wij Nederlanders beheersen het Engels goed. Zo staan we 2e achter Zweden op de English Proficiency Index. Net als Singapore (3e), Zuid-Afrika (6e) en Slovenië (9e) beheersen wij het Engels op ‘gevorderd niveau’. En dat betekent (citaat van de site van de onderzoekers, het bedrijf Education First):

  • “Gebruik genuanceerde en gepaste taal in sociale situaties”
  • “Lees geavanceerde teksten met gemak”
  • “Onderhandel een contract met iemand die Engels als moedertaal heeft”

Is daarmee de kous af? Nou nee, want het is belangrijk de nuancering van de makers van de Index mee te nemen. De meest veelzeggende quote op hun site over de Index is: “Alleen degenen die Engels willen leren of nieuwsgierig zijn naar hun Engelse vaardigheden, zullen aan een van deze tests deelnemen.” Het is dus niet zo vreemd dat de scores relatief hoog uitvallen.

Self fullfilling prophecy?

Veel mensen die in Frankrijk op vakantie gaan, staan zwetend bij de bakker een broodje te bestellen. De strenge dame achter de balie spreekt alleen Frans. En zeker geen Engels. Maar als er in Nederland een toerist de weg vraagt, staat het gros van de bevolking die toerist in het Engels te woord. “Wij spreken allemaal Engels hier…”En elk jaar nemen de media het persbericht van EF over. “Nederland 2e!” Waarmee de gedachte weer bevestigd wordt!

Maar beheersen we het Engels echt zo goed?

Zijn we echt in staat genuanceerde taal en gepaste taal in sociale situaties te gebruiken? Lezen we geavanceerde teksten met gemak? En onderhandelen we een contract met iemand die Engels als moedertaal heeft? – nog maar afgezien  van het resultáát van die onderhandeling….

Mag je nog van jezelf zeggen dat je je Engels wil verbeteren?

“Je redt je toch wel?” krijgt de medewerker die een training wil volgen te horen van zijn manager. “We spreken hier allemaal goed Engels.” Hopelijk zijn er genoeg managers die er anders over denken. Die willen dat hun medewerkers verder komen dan stone coal English. Die willen dat hun medewerkers begrijpen wat ze lezen. En het gewenste resultaat boeken als ze onderhandelen. Ben jij zo’n manager? Kijk dan eens rond voor de mogelijkheden voor je medewerkers